autóhűtő

Működési
elv

Felépítés

Karban-
tartás

Javítás

Képek

Játék

autóhűtő
autóhűtő
autóhűtő


Karbantartás

Vízhűtéses motoroknál a fagyás okozta károk megelőzése végett fontos a megfelelő fagyvédelem. A járműgyártók a -35 °C-ig hatásos fagyálló termékeket ajánlják. A manapság kapható hűtőfolyadékok nemcsak a fagyvédelmet biztosítják, hanem a hűtőrendszer könnyűfém alkatrészeit is óvják a korróziótól.Gyakori hiba, hogy a hűtőfolyadék-veszteséget tiszta vízzel pótoljuk, ami miatt a fagyvédelem már nem megfelelő. Ajánlatos a tél beállta előtt megvizsgáltatni, vagy lecseréltetni a fagyálló folyadékot. Lehetőleg csak a járműgyártó által ajánlott termékeket használjuk!

A jó (jól beállított) hűtőfolyadék a motor gazdaságos, megbízható üzemének jelentős tényezője. Feladata a tüzelőanyag égésekor keletkezett hő egy részének elvezetése, a motor tervezett állandó hőmérsékletének minden körülmények közötti biztosítása, valamint közreműködik az utastér fűtésében is. Kezdetben erre a célra vizet használtak, mert hőtechnikai szempontból ez a legjobb. A víz képes a legnagyobb hőmennyiséget felvenni, és kiválóak a hővezetési tulajdonságai is. A víznek káros tulajdonságai viszont, hogy 0 °C-nál megfagy, leáll a mozgása, szétrepesztheti a motorblokkot, azonkívül korróziót okoz a különböző fém alkatrészeken. Ezért a gyárak rátértek a hűtőfolyadékok használatára, amit már gyárilag töltenek a motor hűtőrendszerébe.

A hűtőfolyadék felforrása üzemzavart idézhet elő. Ha a hűtőfolyadék felforrt, a beöntőnyílás fedelét óvatosan (de csak a motor lehülése után) nyissuk ki, mert a kicsapódó gőz égési sebet okozhat. A felhevült motor lehülése előtt a motor hűtőrendszerébe nem szabad vízet önteni, mert a hirtelen lehülés következtében a motor megrepedhet.

A hűtővíz felforrását, ill. a motor túlmelegedését okozhatja, ha kevés a víz a hűtőben, elszakadt vagy laza a ventillátor szíja , vízköves a hűtő, rossz a termosztát, túl korai vagy túl késői a gyújtás, benzinben túl szegény vagy túl dús a keverék , nem megfelelő az olajozás, vagy a motort hosszú időn keresztül túlzottan erőltetik.

A hűtőfolyadék szintet redszeres időközönként kb. havonta , de legalább minden hosszabb út elött ellenőrizni kell. Az utántöltésre (a meleg évszakokban is) csak fagyálló folyadékot és desztillált víz keverékét szabad használni. A hűtőfolyadék szintnek (ha a motor hideg) a kiegyenlítő tartály oldalán lévő két jelzés között kell lennie. Általában két-három évenként szükséges a hűtőfolyadék cseréje, amit kössünk össze a hűtőrendszer és a fűtőkészülék alapos átmosásával.

A továbbhaladás biztosítása érdekében a hűtőt, különösen nyáron tiszta vízzel is fel szabad tölteni. A hűtőfolyadékot ezután lehetőleg mielöbb cserélni kell! Hűtőfolyadék adalékot (kiegészítő korrózióvédelet biztosító, vagy kisebb tömítetlenséget megszüntető adalékot) nem szabad használni mert ezeknél a szereknél a rosszabb hővezetés miatt különössen a hengerfejnél hőtorlódás fordulhat elő, amely a hengerfej tömítés átégését vagy hengerfejrepedést okozhat.

A különböző specifikáció szerint és a különböző szintű hűtőfolyadékot egymással nem szabad keverni, mert a motor súlyosan sérülhet. Ha tévedésből nem megfeleő hűtőfolyadékot töltünk be, a rendszert azonnal ki kell üríteni és tiszta vízzel ki kell öblíteni.

A hűtőkoncentrátum és a víz (desztillált) helyes keverési aránya 1:1 . A fagyálloság ekkor legalább -35°C.

Hűtőfolyadék fagyálloság vizsgálata: A hideg évszak beálta előt biztonsági okokból célszerű a fagyálló folyadék koncentrációját ellenőrizni.

A hűtőfolyadék koncentrációjának ellenőrzése:
-A motort melegítsük be annyira ,hogy a hűtőhöz vezető tömlő kb kézmeleg legyen.
-A kiegyenlítő tartály fedelét nyissuk ki.
-A koncentrációmérővel a folyadékot szivassuk fel és az úszón a sűrűséget olvassuk le. A fagyállóság a mai éghajlati viszonyok között -35°C-on megfelelő.
-A hűtőfolyadékot szükség esetén egészítsük ki.
-A kiegyenlítő tartály fedelét zárjuk le és próbaút után a hűtőfolyadék fagyállóságát ismét ellenőrizzük.

A fagyálló folyadék túl magas koncentrációja a hűtési és fagyállósági hatást rontja. Ez a hatás kb. 60%-os hűtőfolyadék fölött jelentkezik.

A hűtőrendszernél végzett munkánál különössen arra ügyeljünk, hogy a fogasszíjra és a bordásékszíjra hűtőfolyadék ne kerüljön, mert az károsíthatja a szíj anyagát ami szíjszakadáshoz vezethet és ez súlyos sérülést okozhat a motorban.

Kezdőoldal

Linkek

Üzenőfal

E-mail

www.autohuto.uw.hu (Copyright © 2005 Minden jog fenntartva.)